Budsjett og regnskap er mest av alt verktøy for å styre organisasjonen på best mulig måte. Flere i styret bør ha ansvar for økonomien, og det bør også lages en handlingsplan knyttet til økonomien.
Et likviditetsbudsjett kan være lurt å ha, dette sier noe om hvor mye penger man forventer å bruke, til hvilken tid, slik at man har nok til utgiftene som kommer.
Staten har en del ordninger som skal være med på gi frivilligheten bedre vilkår. Her kan du lese mer om momskompensasjon, skattefradragsordningen og grasrotandel. Vipps for organisasjoner kan også være nyttig å kjenne til.
Momskompensasjonsordningen:
Formålet med ordningen er å fremme frivillig aktivitet. Ordningen skal kompensere for kostnader som frivillige organisasjoner har til merverdiavgift ved kjøp av varer og tjenester.
Stortinget bevilger en gitt sum hvert år. I 2022 er ordningen på 1,9 milliarder kroner.
- Minstegrense på 100 000 kroner i driftskostnader kommer innenfor ordningen i forenklet modell.
- Minstegrense på 7 000 kroner i søknadsberettigede merverdiavgiftskostnader i dokumentert modell.
Gavefradragsordningen:
Alle kan få skattfradrag for gaver til frivillige organisasjoner hvis
- Organisasjonen er forhåndsgodkjent (må være nasjonal)
- Gaven er på minst 500 kr
- Organisasjonen må sende inn dokumentasjon til skatteetaten slik at det blir forhåndsutfylt i skattemeldingen
Grasrotandel
Grasrotandelen er en ordning som gjør det mulig for spillere hos Norsk Tipping å gi 7 prosent av spillinnsatsen direkte til et lag eller en forening
Organisasjonen må være registrert i Frivillighetsregisteret og drive regional eller lokal virksomhet for å bli godkjent. Man søker om å bli godkjent i Altinn.
Vipps for organisasjoner
Som for vanlige bedrifter, men
Gebyr på VippsGo er 1,75 % og ikke 2,25 %
Gebyr på Vippsnummer 1,5 % og ikke 1,75 %
Organisasjonen må være godkjent av Innsamlingskontrollen eller medlem i innsamlingsrådet.
Etikk og åpenhet
Det er lurt at flere enn én har ansvar og oversikt over organisasjonenes økonomi. På den måten blir det ikke så sårbart for utskiftninger, samtidig som det gjør det mere gjennomsiktig når flere ser hvordan pengene brukes. Hold orden underveis og unngå snarveier, på den måten får dere en god oversikt over pengebruken. Sjekk inn underveis for å se om dere bruker pengene slik det ble bestemt på årsmøtet.
Ved å følge det dere har vedtatt sammen og ha et åpent forhold til organisasjonens økonomi, er dere med på å opprettholde gode, etiske forhold for organisasjonen.
Budsjettet og likviditetsbudsjett som arbeidsdokument:
Likviditetsbudsjett kan brukes til å få oversikt over planlagte innbetalinger og utbetalinger i en fremtidig periode, som forteller om man har penger nok til å betale løpende utgifter.
Styret bør diskutere budsjettet minst 4 ganger i året, og justere ved behov.
Eksempel på hvordan et likviditetsbudsjett kan settes opp:
Måned | Egenkapital | Utgifter | Inntekter | Resultat | Likviditet |
Januar | |||||
Februar | |||||
Mars | |||||
April | |||||
Mai | |||||
Juni | |||||
Juli | |||||
August | |||||
September | |||||
Oktober | |||||
November | |||||
Desember | |||||
Resultat |