Tips!
Frivillig.no ønsker å gjøre det mulig for flere å lære mer om rekruttering og inkludering av frivillige. De deler sine powerpointpresentasjoner med manus, slik at du kan selv kan holde foredrag for ditt lokallag, din organisasjon eller frivillige organisasjoner i din kommune. Presentasjonene er lagt ut i pptx. med manus og pdf, og den finnes i en lang og en kort versjon.
Medlemsskap:
Når du aktivt melder deg inn i en organisasjon, får du status som medlem. Da betaler du gjerne en årlig medlemsavgift til organisasjonen, og du oppnår samtidig noen rettigheter som for eksempel stemmerett på årsmøte.
Noen organisasjoner har også familiemedlemsskap, dette betyr at hele familien blir medlem til en billigere pris enn om man skulle meldt seg inn en og en.
Det er også noen organisasjoner som tilbyr støttemedlemsskap, dette innebærer ofte en litt lavere pris og at man ikke har de samme rettighetene som ved vanlig medlemskap.
Frivillig:
Er du frivillig så gjør en innsats som du ikke får betalt for, men som gjerne gir en følelese av å bidra med noe viktig. Som frivillig er man ofte medlem av organisasjonen man gjør en innsats for. Men man trenger ikke alltid å være det. I en del tilfeller kan man være frivillig uten at man trenger å melde seg inn.
Hvordan rekruttere nye medlemmer eller frivillige?
- Identifiser målgruppen og jobb med en rekrutteringsstrategi: hvor finner jeg min målgruppe og hva kan jeg tilby dem?
- Hjemmeside: vie en egen del til nye interesserte. Ha en rubrikk hvor det står kort og konsist hva dere som organisasjon kan tilby: ”Som frivillig hos oss får du…”, ”Vi kan tilby…”
- Sosiale medier: finn ut hvilken målgruppe du har og finne arenaene hvor de oppholder seg?
- Åpne møter og lavterskelaktiviteter som f.eks filmkveld, seminar, grillfest
- Plakater på lokale oppslagstavler, annonse i lokal gratisavis
Hvordan følge opp medlemmer:
- Telefon: Dersom du har en liten organisasjon, kan det være fint å ta en telefon til de nye medlemmene før møtet, fortelle litt om aktivitetene dere har, og få høre hva de ønsker å jobbe med. Slik kan det være lettere for dem å føle seg komfortable nok til å ta ordet og melde seg som frivillig til oppgaver.
- Jevnlige møter: Ha jevnlige møteplasser, godt planlagte møter med tydelig formål, agenda og tidsplan.
- Facebook: Bruk for eksempel Facebook til å stille åpne spørsmål, hva synes dere om dette? Har dere forslag til andre arrangementer? Hva mener dere om denne saken? Osv.
- Deltakelse og involvering er avgjørende for aktivisering . Folk vil være med der de føler at de blir hørt og får påvirke. Vurder hvilken metoder dere skal ta i bruk for å øke eierskap blant medlemmene og for å styrke lavterskel involvering.
Hva er motivasjonsfaktoren?
Det er viktig å ta hensyn til hva de frivillige kan, og har lyst til å jobbe med. Da får du de beste og mest motiverte frivillige. Medlemmene vil sannsynligvis forvente god tilrettelegging slik at de kan gjøre noe de liker, kan, eller vil lære. De fleste vil også sette pris på å få noe igjen for innsatsen, i form av læring og anerkjennelse av erfaring. Å gi en attest som sier noe om hva den frivillige har gjort kan også være lurt.
Sentrale spørsmål:
Hva ønsker de nye medlemmene å få ut av sitt medlemskap i din organisasjon?
Hva kan de bidra med?
Hvordan kan organisasjonen legge til rette for at meningsfylte aktiviteter står i fokus?